Proč se nebát BIM

V poslední době je zkratka BIM používána snad všude, kde se hovoří o stavbě. A stavbou není míněna jen budova, ale i dopravní infrastruktura, sítě atd. Ze všech stran se na nás valí informace o tom, jak je BIM prospěšný a nejlepší. Pak jsou tu zkratky jako BEP, EIR, DCE, které danou problematiku na první pohled ještě více komplikují.

A co víc, BIM se stane standardem při zpracování nadlimitních zakázek pro veřejný sektor, neboť byla vládou schválena koncepce. Nyní se začíná pracovat na přípravě legislativy, se kterou se počítá, že vejde v platnost v roce 2022. Jakmile bude legislativa, je téměř jisté, že požadavek na BIM bude mít i soukromý sektor, který je už nyní napřed a mnoho investorů BIM vyžaduje už nyní.

Do toho nový software, který stojí o dost víc než moje osm let staré LTčko (které mě teď nestojí vůbec nic) a ve kterém se už nekreslí čáry. Navíc si ho nemůžu ani koupit a naučit se ho sám… to je běh na dlouhou trať. Školení a video-návody mohou být řešením, ale jistou zkušenost už mám a tak se mi do toho vůbec nechce.

Příklad

Zkusme to takovým přirovnáním CAD a BIM ke kolu a autu, a berme v potaz pouze technickou stránku příměru.

Doteď jste jezdili na kole. Naučili jste se na kole jezdit už dávno a nějaké úsilí Vám to dalo. Teď už máte kolo s přehazovačkou a dostanete se více méně tam kam chcete, protože když je to po silnici dlouhé, zkrátíte si cestu přes louku. Teď před Vás postavili auto, které je velké, na první pohled těžké a neohrabané, co každou chvíli potřebuje palivo. Navíc každý ze dvou pedálů dělá něco úplně jiného (nedej bože, že byste dostali manuál se třemi pedály, to pak nevíte co s nohama). Místo řidítek máte volant a úplně jinak se na / v něm sedí. A pán, co ho přivezl říká “Hele, jestli chceš dál jezdit pro nás, tak musíš tímhle. Uveze to totiž víc, dál a rychleji. A bude třeba respektovat nějaká pravidla, jako že se jezdí pouze po silnici”.

Takže před Vámi je rozhodnutí, jestli budete dělat Messengera, nebo budete malá či větší spedice. Nevím jak Vy, ale já když jsem si poprvé sedal do auta, měl jsem strach a zároveň jsem byl velice nadšený. Ze začátku byla jízda hrozivá a od lektora v autoškole jsem dostal několik políčků. Ale nakonec mě jízda úplně pohltila a i když na kole dál jezdí rád, tak už jen rekreačně, rozhodně ne pracovně.

Tato analogie překvapivě dobře sedí. Naše zkušenost z praxe při nasazování BIM technologie je úplně stejná. Z prvopočátku strach ze složitosti celé věci a neschopnosti ji ovládat se posléze změní ve zvědavost a zkoumání dalších a dalších možností. Končí to tím, že už zkušení pracují jen na nové platformě, protože kromě práce to dokáže být i zábava.

print

Odpovědět