Projektování liniových staveb v Revitu s sebou nese mnoho specifických způsobů modelování. Jedním z nich je vytvoření 3D modelu průjezdného profilu vlaku, který je v závislosti na převýšení proměnný. Pro koordinaci konstrukcí a technologií kolem kolejiště je tento 3D model velmi užitečný.
Bohužel se při modelování prvků s proměnným náklonem neobejdeme bez využití dalších softwarů. V tomto případě to je AutoCAD a 3ds Max. AutoCAD poslouží k vytvoření plochy s proměnným náklonem, na kterou se ve výsledku nahostuje liniová rodina průjezdného profilu. 3ds Max pak ke triangulaci povrchů a umožnění tak hostování liniových komponent v revitu.
Postup:
1. Modelování plochy proměnného náklonu (AutoCAD).
2. Triangulace povrchů (3ds Max).
3. Tvorba 3D modelu průjezdného profilu (Revit).
Modelování profilu předchází získání odpovídajících podkladů. Jedná se o osu kolejí a osu pravé nebo levé kolejnice. Jde o 3D křivky, které by měl poskytnout projektant kolejí ideálně ve formátu DWG. (Obrázek 1)
První fáze modelování probíhá v AutoCADu a to na kartě 3D nástroje. Zde je použita příkaz ŠABLONOVÁNÍ (_LOFT) a ODSAZENÍ (_OFFSET). Šablonováním propojíme 3D křivky plochou, kterou pak odsadíme o libovolnou vzdálenost a vytvoříme tak těleso, jehož podélné strany definují proměnný náklon budoucího průjezdného profilu. (Obrázek 2 a Obrázek 3)
Tímto krokem končí práce v AutoCADu, ale bohužel při importu tělesa do Revitu nevzniknou plochy využitelné k hostování liniových komponent. V tuto chvíli stačí importovat těleso do 3ds Maxu, kde automaticky dojde ke triangulaci povrchů. Po zpětném exportu do DWG vznikne těleso, na které už v Revitu liniové komponenty vytvořit jdou. Profil komponenty musí být otočen o 90°, aby se výsledný model vytvořil korektně. (Obrázek 4)
Závěr
Výsledkem tohoto postupu nemusí být jen průjezdný profil proměnného náklonu, ale v podstatě jakákoliv geometrie, vázaná na převýšení kolejí. Stačí jen změnit rodinu liniového průjezdného profilu, například za rodinu přívodní kolejnice a nebo kolejí samotných.