Tipy a triky

Jak vytvořit vlastní materiál?

V dnešním článku se společně podíváme na jednu ze zajímavých funkcí Revitu, možnost vytvářet vlastní materiál.  Funkce umožnuje dosáhnout specifických vzhledů nebo vlastností, což mohou klienti využít při vizualizaci či analýzách.

Správa materiálů

V projektu, ve kterém chceme vytvořit nový materiál, přejdeme na kartu Správa a vybereme možnost Materiály na levé straně panelu.

Tím se nám otevře okno prohlížeče materiálů. Na levé straně vidíme seznam materiálů, které máme nahrané v projektu a po pravé straně vidíme jejich vlastnosti. Vlastnosti materiálů jsou rozděleny:

  • identita: zde je zatřídění materiálu,
  • grafika: nastavení toho, jak se nám materiál bude zobrazovat v projektu,
  • vzhled: nastavení vizuálu materiálu i po renderování,
  • fyzikální: možnost nastavit fyzikální vlastnosti materiálu, nastavuje se zde například hustota,
  • tepelné: nastavení vlastnosti materiálu z pohledu stavební tepelné techniky.

Dále máme možnost otevřít prohlížeč položek, kde jsou nahrané aspekty materiálů podle vzhledu, fyzikálních a tepelných vlastností. Tento prohlížeč Vám bude zdrojem informací, jestliže se rozhodnete měnit vlastnosti již existujícího materiálu a nebo začnete vytvářet materiál úplně nový. Stačí kliknout na ikonku v levé spodní části prohlížeče materiálů.

Tvorba materiálu

Pokud žádný z materiálů, které momentálně máme nahrané v projektu nevyhovuje našim představám a chceme si materiál vytvořit sami, máme dvě možnosti jak na to:

1) Vybereme si ze seznamu materiálů, které máme v projektu ten nejpodobnější, a zduplikujeme ho. Tím vytvoříme jeho kopii, kterou budeme následně upravovat. Materiál můžeme zduplikovat buďto kliknutím na vybraný materiál pravým tlačítkem myši a nebo vybráním materiálu a v dolní levé části prohlížeče materiálu zvolit jednu z možností (pomocí duplikování pravým tlačítkem myši byste viděli stejné možnosti):

  • Duplikovat materiál a položky – duplikuje se také položka zdrojového materiálu
  • Duplikovat pomocí sdílených položek – položka zdrojového materiálu bude shodná u nového a duplikovaného materiálu

Následně můžeme v kartě Identita doplnit důležité informace, na kartě Grafika upravit vzhled. Karta Vzhled je důležitá na finální vizualizaci, umožnuje nám zobrazovat náš materiál v různých tvarech, při různých světelných podmínkách a různých kvalitách renderování. Zároveň můžeme nahrát libovolnou fotku, se kterou chceme náš nový materiál vyplnit. Revit nám nabízí plno dalších nastavení vzhledu materiálu. Následně můžeme vyplnit i Fyzikální a Tepelné vlastnosti materiálu.

2) Vytvoření nového materiálu od začátku. Při této možnosti budeme muset nastavit všechny vlastnosti našeho nového materiálu.

V záložkách Identita, Grafika, Vzhled, Fyzikální a Tepelné si můžeme náš nový materiál vytvořit podle našich představ.

Nově vytvořený materiál je nyní k dispozici ve vašem aktuálním projektu. Můžete ho přiřadit různým prvkům ve vašem modelu pomocí nástrojů pro úpravu materiálů v Revitu. Námi vytvořené materiály můžeme uložit do nové knihovny materiálů, soubor s koncovkou .adsklib, tudíž tyto námi vytvořené materiály nemusí být záležitostí pouze aktuálního projektu, ale mohli bychom je otevřít i nějakém jiném projektu.

Závěr

Vytvoření vlastního materiálu v Revitu Vám umožňuje dosáhnout specifických vizuálních efektů a fyzikálních vlastností, které odpovídají potřebám Vašeho projektu. S tímto návodem byste měli být schopni vytvářet a upravovat materiály dle svých požadavků a představ.

print

Napsat komentář