Dopravní stavby

Když se silnice rozpovídá, využij Civil 3D a namodeluj PHS

Víte, jaký hluk v [dB] vytvoří taková sekačka na trávu? Co třeba vysavač? Kapající kohoutek vodovodu?

Byli byste překvapeni, ale sekačka na trávu se pohybuje v intenzitě hluku 120 dB, vysavač 70 dB a kapající kohoutek 40 dB. Není tedy potřeba zdůrazňovat, že intenzita hluku na rušné silnici může dosahovat 80 dB. Pokud se bavíme o pražských silnicích, tak by se zde musel připočítat i hluk klaksonů a rozčilujících se řidičů v kolonách.

No a jaké jsou limity pro den a pro noc? Pro hluk ze silniční dopravy byl neměl přesáhnout 55 – 60 dB v denních hodinách 6:00 – 22:00 a 45 – 50 dB v nočních hodinách 22:00 – 6:00.

Už jsme všichni naladěni na stejnou vlnu, jaké jsou důvody projektování protihlukových stěn (PHS), tak se pojďme podívat, jak je modelovat v softwaru Civil 3D efektivně.

 

Postup

  1. Nejprve bychom měli začít tím, že si vytvoříme dynamický blok půdorysného průmětu ocelového profilu a protihlukového panelu. V tomto případě jsem zvolil HE-A 140 ve tvaru I.
  2. Dynamičnosti bloku dosáhneme přidáním parametrů úhlu otočení a výběrové množiny prvků.
  3. Pro tento příklad byl zvolen pouze 1 typ ocelového nosiče HE-A 140, ale dvou různých délek protihlukových panelů.
  4. Pro budoucí využití PHS v BIM modelu byl vytvořen blok rovnou v 3D tělesech pomocí tažených těles v ose Z.
  5. Pro umístění prvků bloku budeme potřebovat křivku, na kterou budeme bloky vkládat.
  6. Z toho důvodu si vyexportujeme návrhovou linii osy PHS z koridoru, která je součástí podsestavy. Zvolit si však můžeme kteroukoliv křivku v prostoru modelu, která by nám měla zastupovat osu PHS.
  7. Máme osu, máme blok a nyní bych si mohl nakreslit kružnice v daných délkách rastru á 2 m a pomalu začít kopírovat bloky PHS v průsečících. To ale my nechceme, to není synonymum k efektivitě.
  8. Místo toho půjdeme do natavení výkresu, kde si můžeme definovat vlastní, nový styl bodu, kterému lze přiřadit grafická reprezentace bloku.
  9. Po nastavení bodu přichází část, která nám ulehčí spoustu času a práce. Vytvoříme si totiž body v zadaném staničení a rastru, který potřebujeme.
  10. Zde je vhodné si již přednastavit styl bodu na konkrétní, nově vzniklý styl PHS_bod.
  11. Můžeme si zvolit např. že prvních 20 m bude rastr á 2m a následujících 40 m bude rastr á 4m, zde se fantazii meze nekladou.
  12. Po vytvoření bodů v rastru po křivce trasy si tyto body promítneme do podélného profilu (dále jen PP) a jelikož to jsou COGO body, tak s nimi můžeme dále i výškově pracovat.
  13. Při promítání do PP je důležité, abychom měli nastavený druhý styl bodu, zde vidíme PHS_PP. Tento styl bodu byl vytvořen ze stejného bloku HEA_140, jenom byl otočen o 90° kolem osy X.
  14. Na následujícím obrázku vidíme nepřevýšený PP, ve kterém jsou promítnuté body COGO reprezentovány stylem bodu PHS_PP.
  15. V situaci vidíme rozložení PHS po trase dle rastru á 2.
  16. Vizuálně se bloky PHS rozmístili bez otočení, jelikož vytvořený blok je ortogonálně k ose X a Y. Zde je potenciál vytvoření dynamo skriptu pro automatické potočení bloků ve směru normály na křivku. Skript najdete v dalším připravovaném článku.
  17. Pro tento případ je v bloku parametr „Úhel“, kterým poté lze jednotlivé PHS otočit a případně i vybrat jinou konstrukce. Na obrázku je ilustrován proces otočení a již vytvořená PHS dl. 4 m.
  18. Rychlý export 3D těles silnice, PHS a renderováním dostáváme příjemnou vizualizace toho, co jsem právě vytvořili.
  19. Nemáme pouze 3D tělesa, ale rovnou i situaci a rozvinutý pohled. Doplnili bychom popisky ať automaticky v C3D nebo ručně v Autocadu.

Závěr

Byl nastíněn pracovní postup, jak vytvářet PHS za pomocí softwaru Civil 3D. Nejedná se o detailní návod, ale o stručný popis, že i takové prvky jako protihluková stěna lze bodově vytvářet velmi efektivně.

 

print

Matěj je součástí dopravního týmu a věnuje se všemu spojenému s programem Civil 3D. Konzultace, školení, testování podsestav a implementace BIM ve sféře projektování liniových staveb je jeho hlavní náplní. Vystudoval obor Dopravní systémy a technika se specializací na projektování silnic a dálnic na ČVUT v Praze. V rámci fakulty se rozhodl ještě pokračovat na postgraduálním studiu, kde si vyzkoušel předávat své znalosti výukou a vedením bakalářských prací. Svou tříletou praxi v oboru projektování silnic a dálnic ve všech stupních projektové dokumentace získal v projekční kanceláři na pozici projektanta.

Napsat komentář