V rámci předchozích dílů jsme se naučili mračno bodů klasifikovat a vyextrahovat z něj liniové a bodové prvky. Teď se dostáváme do poslední části – mračno chceme dostat do Civil 3D a připojit vyextrahované liniové i bodové prvky a prostorově koordinovat. Jdeme na závěrečnou čtvrtinu.
Odebrání bodů a redukce
Aktuální stav mého mračna je následující – veřejné osvětlení, zábradlí a svislé dopravní značení máme roztříděné od zbytku až na nějaký šum v odbočce v popředí. Celkově tam mám 4.5 milionu bodů, to je na úsek komunikace o ploše 3000 m2 až-až. Mým cílem je vytvořit povrch komunikace s minimem rozrušení.

Odebrání klasifikovaných tříd
První možnost snížení bodů v mračnu je odebráním tříd, které jsem si v mračnu sám naklasifikoval jako nepotřebné (=nejsou součástí povrchu který vytvářím). Doporučuji vytvořit kopii celého projektu, protože budeme natvrdo mazat a je škoda přijít o pracně naklasifikované body. Jako další smažeme všechny třídy kromě terénu (vozovka). Tohle mi v rámci ‚zploštění‘ mračna stačí. Pro svojí vlastní kontrolu si mračno podbarvím podle výšek abych si byl opravdu jistý.

Trochu vtipně uprostřed vidím odebrané betonové svodidlo, jelikož sken obsahuje pouze věci, které jsou prvotně viditelné. Odebráním všech ostatních tříd jsem se dostal na celkový počet 1.7 milionu, což je dobrý pokrok. Jedeme ale dál.
Samotná redukce
Další nástroj pro plošnou redukci se nachází přímo pod volbou klasifikace, kterou jsme používali v prvním díle. V aktuální chvíli má mračno body v rastru přibližně milimetrů až centimetrů. Pro mé potřeby terénu vozovky je tohle až-až, neplánuji z toho provádět analýzu porušení krytu vozovky, takže zjednodušení je určitě na místě.

V dalším dialogovém okně definuji průběh redukce. Ta funguje ve smyslu „ze zdrojové třídy odeber definované procento a dej ho do jiné třídy“. Já chci redukovat 90 %, tím pádem dávám 90 %. Vybrané procento bodů se přesune do jiné třidy, tu celou odeberu jako v předchozím kroku u klasifikace. Tím pádem jsem celý objem bodů zredukoval na původních 10 %.
Poslední možností by byla hrubá redukce – tzn. výběrovým oknem bych vybral celé segmenty, které jsou mimo můj bod zájmu. O tohle jsem se snažil při manuální klasifikaci, takže v mém případě není potřeba.
Povrch v Civil 3D
Po všech provedených krocích si mračno uložím jako rcs soubor. Bude to můj záchytný bod, že opravdu budu pracovat s výstupy ve finální podobě, a nikoliv s celým projektem.
Mračno do Civil 3D připojím přes reference – je zde přímo možnost připojení mračna bodů, to použiji. Mračno se mi objeví v modelovém prostoru, zatím ale jako jednotlivé body. Mračno vyberu a v horní liště se mi objeví možnost „Vytvořit povrch z mračna bodů“. V dialogovém okně nastavíme styl povrchu pouze na hranici – mračna bodů obsahují velké množství triangulace, a to se Civil 3D nemusí líbit. Jako metodu filtrování volím žádný filtr. Věřím dostatečně všem úpravám, které jsem provedl. Alternativou by mohla být interpolace krigováním, kde dochází k průběžnému přepočítávání hodnoty výšky a filtrování nadbytečných bodů. Konfiguraci potvrdím a v pozadí dojde k vytvoření povrchu.
Při vizuální kontrole vidím, že došlo k vytvoření povrchu spojením všech krajních bodů, tohle velmi jednoduše odříznu manuálně. V případě složitějšího tvaru by bylo potřeba zadefinovat a použít hranici.

Koordinace
Po vizuální kontrole povrchu připojím xref s křivkami, které jsme extrahovali ve druhém díle a xref s body, které jsme zase zpracovali ve třetím díle. Vidím, že všechny prvky se mi potkali v jednom místě a tím pádem je koordinace úspěšná.

Tímhle považuji tuto mikrosérii o čtyřech dílech za úspěšnou a pro tuto chvíli uzavřenou!


